Med palldragare från Källs kan du enkelt driva ditt lager då det finns en stor mängd modeller att välja mellan. Köp en mer robust och stabil pallyftare som har lättmanövrerade handtag så så kan du arbeta snabbt och säkert. Med en slitstark pallyftare som har ergonomiskt handtag finns det inga risker för stopp i arbetet.
Välj rätt lokal
När du öppnar ett nytt lager kan det vara klokt att från början välja en byggnad som passar bra för uppgiften. I Stigamo som ligger utanför Jönköping har företaget Emotion Logistics startat ett nytt lager. Med en byggnad som klarar krävande logistik kan de serva konsumenter och retail över hela världen.
Tänk på säkerheten
För att undvika stora ekonomiska förluster är det viktigt att se till att ditt lager är brandsäkert. I Eskilstuna drabbades en bilverkstad av en brand och när räddningstjänsten kom till platsen var branden fullkomligt utvecklad. Byggnaden blev totalskadad och gick inte att rädda.
Det är inte bara bränder som kan skada ditt lager. Även inbrott kan ske och du kan bli bestulen på värdefulla bildelar. Säkerhetsexperten Daniel Ekwall ger en tydlig varning där han säger att inga lagerbyggnader är säkra för skickliga gärningsmän. Även godstransporter utsätts för stölder och enligt EU-rapporter uppgår kostnaderna för godstransporter som sker i EMEA-regionen till över åtta miljarder euro. Detta motsvarar minst 85 miljarder kronor per år och den summan består av kostnader för skador, förluster och höjda försäkringspremier. I Sverige uppgår dessa kostnader till upp till en miljard kronor per år.
Varje år sker upp till tre tusen stöldanmälningar vad gäller gods som hanteras. Endast två procent av dessa brott lagförs. Stöld är ett lågprioriterat brott vilket kan vara negativt om ditt lager drabbas. Om stölder sker i samband med rån kan däremot prioriteringsgraden höjas. Tjuvarna fokuserar på det som går att sälja, exempelvis mobiltelefoner. Men stöldgodset måste vara av rätt modell och märke. När stölderna kommer upp i större volymer brukar det dock vara svårare för brottslingarna att komma undan. Proffsen bland tjuvarna vet vad som förvaras i olika lager runt om i Sverige. De har också bra koll på hur de snabbt ska kunna distribuera stöldgodset.
Aktörer inom tredjepartslogistik och åkeri har stora problem med varor som försvinner under transport och saknas på fraktsedeln när de distribueras vid överlämningspunkterna. Idag är distributionskedjan nedbantad, vilket leder till att uppföljning och kontroller tar mycket tid. Det är också svårt att utreda vart de saknade varorna har tagit vägen. Det är leverantörerna som äger varorna under en längre tid. Varuägaren och hens försäkringsbolag tar därmed den största smällen. Detta har lett till att kontrakten nu är noggrannare och har med detaljerade krav vad gäller överlämnandet längs med transportledet.